Xρόνια αϋπνία VS κακός ύπνος: Η διαφορά που έχουν και τι μπορείς να κάνεις γι’ αυτό

Πόσες φορές έχεις νιώσει πως δεν έχεις κοιμηθεί καθόλου καλά;

Xρόνια αϋπνία VS κακός ύπνος: Η διαφορά που έχουν και τι μπορείς να κάνεις γι’ αυτό

Πολύς κόσμος έχει πρόβλημα με τον ύπνο κατά καιρούς, ειδικά όταν τα πράγματα είναι αγχωτικά (σχολείο, εξετάσεις, πανελλήνιες, δουλειά όλα παίζουν τον ρόλο τους). Αλλά μερικοί άνθρωποι ξυπνούν κάθε βράδυ, υποφέροντας σιωπηλά από χρόνια αϋπνία. Η απώλεια τόσου ύπνου μπορεί να είναι εξουθενωτική και καταστροφική για την υγεία κάποιου, αλλά μπορεί να είναι εξαιρετικά δύσκολο να εξασφαλιστεί θεραπεία εκτός των συνταγών χαπιών ύπνου. Τι προκαλεί αυτό το ζήτημα όμως;

Τι είναι η αϋπνία;

Η αϋπνία συμβαίνει όταν κάποιος δυσκολεύεται να κοιμηθεί ή όταν ξυπνάει πολύ νωρίτερα από ό, τι θα ήθελε, τουλάχιστον τρεις νύχτες την εβδομάδα, λέει η Shelby Harris, PsyD, ειδικός για τη συμπεριφορά ύπνου και συγγραφέας του The Women's Guide to Overpassing. Για να θεωρηθεί χρόνια, το άτομο πρέπει να αντιμετωπίσει μια τέτοια αϋπνία για περίοδο τουλάχιστον τριών μηνών.

Αν δυσκολεύεσαι να κοιμηθείς κόψε αυτές τις 5 τροφές πριν τον ύπνο.

Η αϋπνία είναι πιο συχνή από ό, τι νομίζεις. Σύμφωνα με έρευνα, το 25 % των Αμερικανών βιώνουν οξεία αϋπνία (π.χ. μια περιστασιακή ανήσυχη νύχτα ή μερικές κακές νύχτες στη σειρά) κάθε χρόνο. Είκοσι πέντε τοις εκατό αυτών των ανθρώπων στη συνέχεια αναπτύσσουν χρόνια αϋπνία, η οποία τελικά επηρεάζει περίπου το 10% του πληθυσμού. Τείνει να πλήττει περισσότερες γυναίκες από τους άνδρες, λέει η Δρ Harris.

Ποιες είναι οι αιτίες της αϋπνίας;

Η αϋπνία μπορεί να έχει σωματικές και ψυχολογικές αιτίες. «Πάντα το θεωρώ βιοψυχοκοινωνικό», λέει η Δρ Harris. «Βιολογικά, θα μπορούσε να προκληθεί από ορμονικά ζητήματα, καρκίνο και μερικές φορές θεραπείες καρκίνου, ινομυαλγία, χρόνιος πόνος, διαβήτης - υπάρχουν πολλά ιατρικά πράγματα που μπορούν να προκαλέσουν αϋπνία». Μπορεί να υπάρχει και ένα γενετικό συστατικό, προσθέτει.

Οι ψυχολογικές αιτίες, από την άλλη πλευρά, μπορεί να περιλαμβάνουν πράγματα όπως το άγχος και η κατάθλιψη. Η κατοχή ορισμένων χαρακτηριστικών μπορεί επίσης να είναι παράγοντας κινδύνου. Συχνά, οι μοναδικοί στρεσογόνοι παράγοντες - η απώλεια εργασίας, ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου, η πανδημία, ένας κακός βαθμός - μπορούν να προκαλέσουν μια περίοδο οξείας αϋπνίας. «Μπορεί επίσης να είναι καλοί στρεσογόνοι», λέει η Δρ Harris. «Αν κάποιος είναι ενθουσιασμένος γιατί παντρεύεται, για μια εργασία ή να πάρει μια νέα δουλειά, μπορεί επίσης να οδηγήσει σε αϋπνία».

Τι μπορείς να κάνεις;

Πέρνα λιγότερο χρόνο στο κρεβάτι

Μία από τις κύριες τεχνικές που χρησιμοποιούνται είναι ο περιορισμός του ύπνου, ο οποίος περιλαμβάνει τον περιορισμό του χρόνου που περνάς στο κρεβάτι. «Σταμάτα να κοιμάσαι περισσότερο το πρωί και να πηγαίνεις για ύπνο νωρίτερα», λέει η Δρ Harris. «Αν δεν ξυπνάς την ίδια ώρα κάθε μέρα, δεν πρόκειται να αυξήσεις τη λαχτάρα για ύπνο την επόμενη νύχτα».

Έχε ελπίδα

Μπορεί να νομίζεις ή πιστεύεις πως όλο αυτό δεν θα αντιμετωπιστεί ποτέ. Μην είσαι όμως απαισιόδοξη, με τη σωστή παρακολούθηση και ιατρική αντιμετώπιση σίγουρα θα κοιμηθείς ξανά σαν πουλάκι.